Digitální technologie, sociální sítě - dobrý sluha, špatný pán

11.01.2025

V souboru článků v sekci Zdraví bych se rád zaměřil na témata související se zdravým životním stylem a na činnosti, které naopak našemu duševnímu i fyzickému zdraví příliš nepomáhají. Jako první téma jsem zvolil digitální technologie a sociální sítě. 

Prakticky každý člověk je tomuto fenoménu na denní bázi vystavován a já bych Vám rád v následujícím textu popsal, jak nám mohou digitální technologie a sociální sítě co nejlépe sloužit a co nejméně ovládat a škodit v našem životě. 

Pro začátek několik fakt:

  • Žijeme v době, kdy dochází k dramatickému nárůstu dětí i mladistvých závislých na digitálních technologiích. S tím vzestup pacientů s depresí, úzkostí, sebepoškozováním a sebevražd. 
  • U dětí odchovaných digitálními technologiemi je deformována schopnost mezilidské komunikace tváři v tvář, dochází k výraznému narušení schopnosti vytvářet sociální vztahy a bavit se bez přístupu k internetu.
  • Platformy sociálních síti jsou velmi návykové, jejich formát ja navrhován ve spolupráci s předními neurovědci, tak aby uživatelé na sítích trávili co nejvíce času.
  • Řada studií prokázala, že IQ běžného školáka v západních zemích od roku 2000 neustále klesá. Výsledky žáků ve školách s omezením telefonů a počítačů, jsou výrazně lepší ve srovnání ve školami bez tohoto typu omezení. Důležitý i celkový čas u obrazovky mimo školu, omezení ve škole nebude mít dostatečný efekt, pokud dítě stráví u obrazovky doma dalších několik hodin.
  • Magnetická resonance u člověka závislého na internetu vykazuje principiálně stejné rysy jako u člověka závislého na heroinu.
  • Na základě výsledků průzkumu vědců z Masarykovy univerzity tráví dospívající s chytrým mobilním telefonem v ruce průměrně přes čtyři hodiny denně, nejvíce času věnují sociálním sítím. Skutečnost, že dospívající používají chytré telefony ve velké míře pro zábavu a komunikaci s dalšími lidmi ve volném čase, není sama o sobě znepokojivá. Důležité je také to, zda čas na telefonu nevytlačuje jiné aktivity, které jsou pro životní pohodu důležité, jako například pohyb nebo spánek.

Digitální technologie jsou nedílnou součástí života každého člověka v 21. století, dopady na naši duševní pohodu a fyzické zdraví však mohou být na základě výše uvedených faktů poměrně zásadní. Nejvíce škody mohou napáchat zejména u nejmenších děti v neregulovaném prostředí. 

Pro většinu z nás je obrazovka telefonu první věc, kterou ráno vidíme a poslední věcí se kterou usínáme. Jak tedy pracovat se sociálními sítěmi a digitálními technologiemi, aby nám co nejlépe sloužili a vyvarovali jsme se nejzásadnějších negativních dopadů? 

Tipy pro rodiče:

  • Oddálit pořízení chytrého telefonu na co nejpozdější věk, na prvním stupni velice dobře poslouží hodinky s funkcí volání.
  • Bavte se s dětmi o tom, koho sledují na sociálních sítích, jaký je jejich oblíbený youtuber, influencer nebo jaké hrají hry. 
  • Nastavte dětem na telefonu limity na hry a sociální sítě, při pořízení telefonu je vhodné vytvořit limity co nejpřísněji, povolit je můžete vždy, naopak to jde mnohem hůř.
  • Snažte se dodržovat doporučení Světové zdravotnické organizace: 
  • Pro děti mladší 18-24 měsíců: žádný čas u obrazovky s výjimkou omezeného videochatu. 
  • Pro děti ve věku od dvou do pěti let: maximálně 1 hodina času stráveného u obrazovky pod dohledem denně. 
  • U dětí ve věku 5-15 let se tento čas zvyšuje na maximálně 2 hodiny denně pod dohledem.
  • Vytvářejte v domácnosti i jinde situace a místa, kde pro nikoho není povoleno používat chytrý telefon nebo tablet. Například společná večeře, oběd o víkendu, sledování filmu všemi členy rodiny, hraní společenských her, procházka do lesa.
  • Snažte se být dětem dobrým vzorem tak, že sami omezíte čas na mobilním telefonu v přítomnosti dítěte.

Tipy pro studenty a dospělé:

  • Podívejte se v přehledu času u obrazovky na své statistiky za posledních několik týdnů. Nastavte si limity na aplikace, které jsou největšími žrouty času - Instagram, Facebook, TIKTOK atd. Snažte se postupnými kroky snižovat čas u obrazovky a na sociálních sítích. 
  • Při individuálním studiu doma nebo v knihovně si dejte smartphone do jiné místnosti. 
  • Pokud pracujete v zaměstnání na počítači, tak nemějte telefon vedle klávesnice displejem nahoru, aby vás ze soustředění vyrušilo každé nové upozornění. Dovolte si telefon až třeba po dvou hodinách práce, lepší alternativa je ale například káva s kolegou. 
  • Pauzu v učení vyplňte raději hovorem se spolužáky nebo krátkou procházkou, scrollování na sociálních sítí zaměstná mozek nevhodným způsobem, který si tak v přestávce příliš neodpočine.
  • Nastavte si režim "nerušit" při vyučování nebo přednášce, upozornění nebudou narušovat Vaši pozornost.
  • Snižte si ve smartphonu úroveň modrého světla ve večerních hodinách, tak abyste nenarušovali usínání a spánek (pozn. Apple iOS - Night Shift). Kvalitní spánek je pro proces uchovávání informací naprosto zásadní.
  • Není nutné každou volnou chvíli vyplnit scrollováním na sociálních sítích, občas je fajn při čekání na tramvaj sledovat dopravu, při jízdě ve vlaku se kochat okolní krajinou nebo jen tak nepřítomně zírat do zdi při čekání na začátek vyučování.  

Pokud jste dočetli až sem, tak Vám gratuluji. Dnešní zrychlená doba velmi tříští pozornost, je narušena schopnost soustředit delší dobu na jediné téma. Průměrný uživatel tráví u příspěvku na Facebooku nebo Intagramu jen několik vteřin. Velmi úspěšná je platforma TIKTOK, která je postavená na sledování velkého množství krátkých videí do 30 sekund, algoritmus poté nabízí videa dle vaší předchozí historie a uživatelé pak tráví u aplikace dlouhé hodiny. 

  • Vnímáte sociální sítě a nadužívání digitálních technologií jako problém? 

  • Máte nějaké vlastní strategie, jak se sítěmi pracovat?

  • Jak omezují školy, které navštěvují Vaše děti, používání telefonů? 

Další informace k tématu zde: 

Martin Stránský - Jak nástup digitální technologie negativně ovlivňuje mysl a budoucnost našich dětí (otevřený dopis Vládě ČR).

Studie vědců Masarykovy univerzity zaměřená na používání smartphonů u teenagerů.

Proč se nemůžeme soustředit a co s tím dělat - Jirka vysvětluje věci.

Neurolog Martin Stránký v Cukrfree podcastu.

Budu rád za Vaše názory nebo připomínky na emailu: vinkler.marek@gmail.com. 

MUDr. Marek Vinkler
vinkler.marek@gmail.com
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!